Katselen työpöytäni
neilikkamaljakkoa vasten nojaavaa Albert Edelfeltin Virginietä. Ajattelen, niin kuin aina, että Virginie on kaunis,
sekä naisena että teoksena. Ajattelen myös Venla Hiidensalon hiljattain ilmestynyttä romaania Sinun tähtesi (2017), jota olen juuri aloitellut. Törmäsin teokseen kirjaston palautushyllyssä ja mietin haluanko lukea sen, haluanko sen Edelfeltin jonka se
ehkä antaa. Pyörittelin kirjaa hetkisen ja päätin sitten ottaa sen mukaani, kokeilla miltä se tuntuu ja katsoa
sitten, jatkanko eteenpäin. Muistutin myös itseäni siitä, että olen lukenut jo Anna Kortelaisen ihanan,
hurmaavan, lumoavan Virginien!
ja tiedän kyllä (tai ainakin vahvasti otaksun), ettei Edelfeltin ihmisyys kaikilta osin ollut yhtä kaunista kuin hänen
taiteensa. Tiedän, että kauniin Virginien kohtalo ei välttämättä ollut kaunis.
Annan
sormenpäideni hetkeksi pysähtyä ja katselen myös kaunista kirjoittavaa naista
blogini bannerissa. Teoksen ranskankielinen nimi on La réponse, vastaus. Mietin, millainen tarina tähän teokseen
kätkeytyy. En tiedä, näen vain kauniin kuvan kauniista naisesta. Mahdollisen
tarinan saan itse kertoa niin kauan kuin en tiedä mitään, ja juuri nyt teos
kertoo minulle ennen kaikkea kirjettä hento hymy huulillaan kirjoittavasta naisesta. Kuka nainen on? Kenelle hän kirjoittaa? Mitä ja miten? Ja kyllä, jonakin päivänä, jos mahdollista, haluan ottaa selvää. Ehkä hänestäkin kerrotaan jossakin Edelfeltiä käsittelevässä teoksessa. (Tiedätkö sinä hänestä jotakin? Jos, kerro!) Virginiestä jo tiedän (tai ainakin otaksun) Anna Kortelaisen ansiosta enemmän – hänestä on olemassa ainakin mahdollisuus, tulkinta.
Niin. Hiidensalon teos on vasta aluillaan, mutta mietin jo, enkä ensimmäistä kertaa, enkä vain
Edelfeltin suhteen, missä määrin taiteilijan taidetta ja muuta elämää ”pitää”
tai ”on oikein” lukea suhteessa toisiinsa. Ja nyt mietin siis ennen kaikkea
niitä taiteilijoita, joiden muut teot ja/tai ajattelutavat ovat olleet tavalla
tai toisella enemmän tai vähemmän kyseenalaisia; taiteilijan elämän ja teosten suhde sinänsä on toinen kysymys, jota myös usein pohdin, mutta en juuri nyt. Nyt mietin, saako ihailla, rakastaa, kunnioittaa sellaisen taiteilijan elämäntyötä, jonka elämässä ehkä muilta osin olisi ollut toivomisen varaa. Ja ei, en nyt tosiaan ajattele vain Edelfeltiä, ajattelen taiteilijoita ylipäätään.
No niin.
Tietenkin saa. Vaikka tiedän (tai – edelleen – ainakin vahvasti otaksun), että Edelfelt
jätti esimerkiksi naissuhteissaan paljonkin toivomisen varaa, en voi olla rakastamatta
hänen teoksiaan. Ilman häntä minulla ei olisi Virginietä pöydälläni eikä
kirjettä kirjoittavaa naista tuossa yllä (mutta kyllä, ei esimerkiksi
juuri Virginietä olisi myöskään ilman häntä itseään). Ja vaikka tiedän (tai niin, ainakin otaksun, näin ajan ja kirjallisuuden takaa katsovana), ettei esimerkiksi Jean Sibelius ollut aina puolisona kaikkein ihanteellisin, en voi olla
arvostamatta hänen työtään (vaikka – niin, en voi myöskään olla ajattelematta, miten tärkeä rooli Ainolla siinä kaikessa oli). Ja Runeberg, no niin, eipä hänkään kovin
ihanteellinen aviomies ollut, mutta miten kauniisti hän kirjoittaakaan
esimerkiksi Hannassa. Miten voisin
olla arvostamatta kansallisrunoilijaamme? (Miten, vaikka taidankin arvostaa vielä enemmän Fredrikaa?)
Sitten on niitä vähän toisenkinlaisia kysymyksiä. Niitä, että mitä pitäisi ajatella, kun joku on vaikkapa tukenut natseja? Tähänkin kysymykseen törmäsin aivan hiljattain, kun olin
juuri lukenut Knut Hamsunin Viktorian
(1898) ja kurkkasin Hamsunia Wikipediasta: tietoaittamme kertoi, että Hamsun
tuki Norjan natsimiehittäjiä toisen maailmansodan aikana. Vuosikymmeniä Viktorian jälkeen, mutta silti. Järkyttävää, tietenkin. Silti
en voi olla ajattelematta, että Hamsun kirjoitti Viktoriaansa hyvin kauniita sanankäänteitä.
Niin. Mitä siis
ajattelen? Sitä kai, että vaikka on tekoja ja ajattelutapoja, joita en
(naisena, ihmisenä, tämän ajan lapsena jne.) voi hyväksyä, en voi katsoa
taidetta näiden tekojen ja ajattelutapojen läpi. Tai – niin. Huomaan, että
sormenpääni pysähtyvät taas. Katson Virginietä ja ajattelen silmäkulmien surua.
Enkö pääsekään johtopäätökseen? Teot ja ajattelutavat, kun niistä tietää (tai otaksuu tietävänsä) saattavat tavalla tai toisella sittenkin vaikuttaa siihen, miten teoksen näkee. Jos en olisi lukenut Virginiestä, katselisin häntä ehkä toisin. Ja, tärkeää: haluan olla lukenut hänestä, haluan että minulla ovat häntä koskevat tietoni ja otaksumani. Haluan siis kai tietää myös Edelfeltin epätäydellisyyden.
Olisiko hyvä,
jos ei tietäisi taiteilijasta liikaa tai juuri mitään? Entä jos ja kun haluaa
ymmärtää myös sitä maailmaa ja elämää jossa taide on tehty? Minä haluan, ja etenkin juuri vuosisadanvaihde on aikaa, jonka taidetta haluan lukea ja katsella myös oman aikansa kulttuurisissa ja yhteiskunnallisissa kehyksissä. Toisinaan se tarkoittaa myös kiinnostusta taiteilijoiden
henkilöhistoriaan. Sitä, että taiteilijan elämä ja taide sekä kietoutuvat
toisiinsa että pysyvät erillään – että haluan tutkiskella taiteilijaa ja hänen tuotantoaan siinä
ajassa ja elämässä, jossa hän on elänyt, ja olla kai silti vapaa ihailemaan, arvostamaan
ja rakastamaan hänen taidettaan silloinkin, kun se muu elämä jättäisi sitä toivomisen varaa. Kai sitten olen valmis näkemään ihmiset juuri sellaisina kuin
he ovat: erehtyväisinä. (Olenko? Entä ne natsit?)
No, olen iloinen että törmäsin tuohon Hiidensalon
romaaniin ja että päätin sen lukemista tunnustella. Nyt minua
kiinnostaa sivu sivulta enemmän, millainen Edelfelt teokseen piirtyy. Kiinnostaa, vaikkei se
Edelfelt selvästikään kaikilta osin ole ihminen, josta pidän. Mutta – no niin – eihän hän ole minulle täydellinen tai puhtoinen ennestäänkään. Mutta kaikessa siinä epätäydellisyydessäänkin hän maalasi minulle Virginien. Kirjettä kirjoittavan naisen. Kesän. Kuningatar Blankan. Mitä hän sitten elämässään muuten typerehtikin, hänen elämäntyönsä hehkuu minulle taiteemme ihanaa, rakasta, kaunista kultakautta.
Ehkä on niin, että tässä, niin kuin monessa muussakin kysymyksessä, on monta rönsyilevää vastausta?
PS. Ja kyllä, tietenkin romaanin Edelfelt on myös (tai ennen kaikkea) fiktiota, ajatus ja tulkinta siitä mitä ja miten olisi voinut olla. Mutta fiktion ympärillä (tai sisällä, miten sen sitten ajatteleekin), on myös säikeitä siitä mitä oli.
Ihana postaus ja pidin kovasti Hiidensalon Edelfelt-tulkinnasta. Taideteokset ovat uskomattomia jo ajankuvauksillaan.
VastaaPoistaKiitos Mai <3 Ja juu, minäkin olen iloinen, että tulin tähän Hiidensalon teokseen tarttuneeksi, vaikka alkuun asiaa vähän puntaroinkin :) Tykkäsin aikoinaan myös Hiidensalon Mediahuorasta, joka aika räväkästikin osoittelee erinäisiä toimittajantyön ongelmakohtia.
PoistaJa kyllä vaan, taideteosten kyky kantaa ja kuvata aikaa on ehtymätön ilo!
Minusta on hyvä jos ei tiedä taiteilijasta liikaa tai juuri mitään. Tai ainakin se helpottaa sen taiteellisen tuotoksen nauttimista. Kun arvostaa taidetta - kirjoja, kuvataidetta, musiikkia - ei tarvitse pitää tekijästä.
VastaaPoistaLeena, kyllä vain on oikein hyvä myös niin. Tekijän voi ja saa pitää tekemästään taiteesta irrallaan, eikä ole mitenkään sanottua että aina pitäisi siitä ihmisestä, joka on tehnyt ne teokset joita ehkä kovastikin ihailee ja arvostaa.
PoistaMinulla on tässä se, että minua kiinnostaa juuri tuo vuosisadanvaihde myös taiteilijuuden ja yleisen kulttuurisen
ja yhteiskunnallisen ilmapiirin näkökulmasta ja siksi haluan tietää tietyistä sen ajan taiteilijoista ihmisinäkin siinä määrin kuin se nyt mahdollista on. Nykytaiteilijat saavat olla tällaiselta uteliaisuudeltani rauhassa :)
Kiitos Leena, kiva kun kommentoit <3